Wednesday, November 7, 2007

Förlora 80% och 70% - två gånger på raken!

Spelade en 50 dollarsturnering på nätet. Hittar KK efter en kortstack ställt in och jag synar. Är uppe mot AJ så jag vinner 70% av gångerna - men förlorar då det kommer en J på floppen och en J på rivern...

Lite senare när kortstacken vunnit ännu mera marker och faktiskt täcker mig så höjer denne upp till 500 efter en person limpat för 150 och jag hittar AA med ca 2000 marker kvar. Ställer och kortstacken synar med JJ - en J på rivern och jag är ute ur turneringen. Är 80%-ig favorit att vinna handen och förlorar.

Chansen att förlora en 70% och 80%-ig ledning är endast 30% * 20 % = 6%! 94% av gångerna så hade jag vunnit minst en av dessa två händer - i stället kastas jag ut ur turneringen - det var inte min dag.

Spelade då en live-turnering där jag var på finalbordet och en kortstack ställde in hittade AA och synade och kortstackens multivägshand floppade en stege. Chansen att vinna när jag får in pengarna är ca 80%.

Handen efteråt slänger alla sina kort till mig på knappen och jag hittar A4 - kortstackad som jag blivit så ställer jag in för att stjäla mörkarna och lilla mörken tittar ner på ett kort och ställer in. Stora mörken tänker länge men slänger handen och säger att han dumpade ATo. Lilla mörken visar upp A6o. Direkt tänker jag split. För att det inte skall bli split så måste det komma 2 kort under 6 som inte är en 4: dvs två av 2,3,5 och bordet får inte då para sig för att kickern skall räknas. Det gör att chansen för delad pott är mycket hög. Det enda som ger Fi någon chans att vinna är om denne träffar sin kicker. Behöver väl inte tala om vad som kommer på floppen ? Så ca 70% chans för vinst eller delad pott - och så kommer det en dum 6:a så motståndaren vinner potten och slår ut mig på nionde plats utanför pengarna.

I båda turneringarna får jag in mina marker med mycket bra odds två gånger i rad men i stället åker jag på den 6%-iga risken att förlora två gånger på raken.

Ibland är det inte roligt att spela poker för chansen att åka på en 6%ig förlust två gånger på raken är 6% * 6% = 0,36%! Dvs det händer en dag per år... så förhoppningsvis så betyder det att jag haft all min otur för i år.

Önskar jag kunde tro det där sista - men yvärr så tror jag inte riktigt på det - det kommer säkert hända om en vecka igen...

No comments: