Saturday, September 22, 2007

Ibland så...

Har medelstack. 20 spelare kvar av 33 startande. Har en djävulsk position med 3 LAG efter mig och 3 TAG före mig vid bordet - himlen vore 3 LAG före mig och 3 TAG efter mig.

Sitter på knappen med 34s i ruter då en spelare limpat in från mittposition. Han limpar rätt ofta och vill se en flop. Väljer att syna med en hand med potantial och med position mot de andra spelare. Lilla mörken - bordets storstack - synar och stora mörken checkar.

Vi ser en flop:

Flop: ru K ru D hj 6 (inte riktigt säker på sista kortet men det är ointressant. )

Potten är ca 2K.

Floppar färgdraget i ruter. Alla de tre andra spelarna checkar floppen. Väljer och ta ett frikort och bettar inte mitt färgdrag.

Turn ruter 7!

Där satt färgen. Iofs är den bara 4 hög men har all anledning och tro att jag har bäst hand - så länge som inte ett till ruter kommer för då är min hand död.

Lilla mörken bettar ut 1,5K i en 2K pott. Lilla mörken har kört över bordet så hans bet betyder inte så mycket - han kan sitta på TJ för ett stegdrag eller ett ruter för ett färgdrag eller bara träffat en 7:a eller t o m vara helt tom.

Stora mörken tänker länge och slänger sedan sina kort. Mittpositionen synar.
Potten är nu 5K.

I detta läget vill jag inte se en ruter till för då dör min hand - parar sig brädan så finns det chans att någon fått kåk så jag vill inte se ett kort till. Har 11K i stacken och om jag synar så ligger det 6,5K i potten och jag har 9,5K kvar.

I detta läget vill jag höja för att få bort alla högre färgdrag. De har 20% chans att träffa färg på river och för parat bräde kommer 24% av gångerna så jag bör betta för att ge båda dragen dåliga odds för att syna - minst 2/3dels pott - dvs ca 5K. Gör jag det så är jag pottkommitted då mer än halva min stack åker in i potten.

Så jag väljer därför att ställa in - för att verkligen inte ge de som sitter på färgdraget chansen att dra ut.




Lilla mörken blixtsynar - och jag vet att jag är slagen - han kan bara syna med färgen i detta läget och det finns ingen färg jag slår med 34s i ruter!

Lilla mörken har 28s i ruter och jag åker ut ur turneringen. Det intressanta är att på river kommer ruter A så stora mörken som satt med ruter J hade vunnit potten om denne ställt in på turn - vilket denne funderade på... jag tror inte att jag är tillräckligt bra för att kunna lägga den låga färgen i detta läget men kanske kanske skulle då lilla mörken vara det. Man vet aldrig.

Hade jag spelat handen sakta och bara synat på turn så hade jag sett en till ruter på river och därmed fått dumpa handen för det finns ingen färg jag slår i detta läget. Jag hade överlevt i turneringen men hade då anklagt mig själv för att spela fel och låtit de andra dra ut mig - och då förmodligen varit omedveten om att jag inte ens ledde på turn... en kall kortlek är inte kul.


Ibland så går det helt enkelt inte - man åker fast man spelar handen spelteoretiskt korrekt. Så är pokern.

No comments: