Sunday, October 28, 2007

Pokerteori: Pokerrulle

Många förlorar alla sina pengar på poker. Ofta genom att de sätter sig på ett bord och spelar bort hela rullen på en enda hand - kanske genom att råka ut för en oturlig hand där man blir uttragen. För att råda bot på det så bör man ha en hård strategi över hur mycket man får satsa varje gång man sätter sig och spela poker. En strategi över hur mycket av pokerrullen man får spela om samtidigt för att risken att man går gul är minimal.

Ett standardråd är att spela för i genomsnitt 1% av kapitalet avsett för pokerspel. Har man $2000 avsatta för poker så bör man inte spela för mer än $20 åt gången i genomsnitt. Det betyder att om man varje vardag spelar en gryta så kan man antingen spelar fyra grytor med $20 i inköp eller tre grytor med $10 i inköp och en gryta med $50 i inköp. Totala inköpet blir detsamma i båda fallen.

Generellt bör man dock aldrig spara för mycket och spela med för stor skillnad i inköpsnivåer. Därför bör man ytterst sällan - kanske bara någong gång per år spela för mer än 5% av en bankrulle på en enda gång. Spelar man för lågt så blir en vinst så liten att man inte orkar kämpa för att vinna den och spelar man för högt för sin rulle så kommer man vara för rädd att åka ut ur turneringen så man spelar dålig poker - det gäller och hålla inköpet på rätt nivå för ens pokerrulle.

Mina egna regler för pokerrullen är följande för turneringar:

- De normala turneringarna jag spelar bör ligga under 1% av pokerrullen men ett fåtal kan vara upp till 2 % av pokerrullen så länge den genomsnittliga inköpet är högst 1% av pokerrullen.
- Varje kvartal kan jag ta ett skott och spela en turnering för 5-10% av pokerrullen.

Ofta blir det så att efter en fin turneringsvinst eller en fin period med ett antal mindre vinster så brukar jag använda en del av de pengarna för att ta ett skott på en lite dyrare turnering med förhoppning att vinna mera pengar där.

Målet är att pokerrullen sakta skall växa i takt med att man vinner pengar på pokern och än så länge så har det fungerat bra - har aldrig gulat så jag förlorat hela pokerrullen utan har alltid sett till att ha pengar kvar så jag klarar av dåliga månader då jag gått minus.

No comments: